دکتر آزاده میروکیلی:
به مسایل و مشکلات کشور با دید علمی و یافتن راهکارهای علمی و عملی نگاه شود.
دومین مصاحبه از سری «معرفی الگوی های موفق بومی استان بوشهر» گفتگو با دکتر آزاده میروکیلی، برگزیده جایزه مرحوم کاظمی آشتیانی بنیاد ملی نخبگان و استادیار مهندسی شیمی دانشگاه خلیج فارس می باشد که توسط پایگاه اطلاع رسانی بنیاد نخبگان استان بوشهر انجام گرفته است.
مصاحبه با سرکار خانم دکتر آزاده میروکیلی
سرکار خانم آزاده میروکیلی استادیار مهندسی شیمی دانشگاه خلیج فارس، برگزیده جایزه کاظمی آشتیانی بنیاد ملی نخبگان، برگزیده جایزه تحصیلی و فعال در اردوی های جهادی و رویدادهای دوست علمی سال های اخیر بنیاد نخبگان استان بوشهر می باشد.
- سرکار خانم میروکیلی لطفا خودتون رو معرفی کنید.(معرفی خودتان همراه با خلاصه ایی از تحصیلات دوره متوسطه و دانشگاهی...)
آزاده میروکیلی هستم . سال 1382 در رشته مهندسی شیمی دانشگاه شیراز پذیرفته شدم و با علاقه فراوان به رشته ام در سال 1387 وارد مقطع کارشناسی ارشد شدم. در این دوره زیر نظر اساتید بزرگوار، مرحوم دکتر جهانمیری و دکتر رحیم پور پایان نامه کارشناسی ارشد خود را به پایان رساندم. در این دوره موفق به بومی سازی سه افزایه اسیدزنی به چاه های نفت و گاز شدم که فرمولاسیون آن مورد استفاده شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی قرار گرفت. علاوه بر آن بر مدلسازی راکتورهای تولید متانول و GTL فعالیت داشتم که مجموعا 8 مقاله ISI حاصل کار در دوران کارشناسی ارشد بود. سال 1390 در مقطع دکتری دانشگاه شیراز با سهمیه استعداد درخشان پذیرفته شدم و زیر نظر استاد ارجمندم دکتر رحیم پور بر شبیه سازی عددی راکتور تولید متانول پتروشیمی زاگرس کار کردم و مشکل عملیاتی راکتور در شبیه سازی مشخص شد و با راهکارهای ارائه شده مشکل عملیاتی راکتور حل شد. علاوه بر آن در پروژه صنعتی دیگری فعالیت داشتم که مجموع 16 مقاله ISI نیز در این دوره به چاپ رساندم. از سال 1396 به عنوان هیات علمی دانشگاه خلیج فارس مشغول فعالیت هستم.
- نقش دانشگاه خلیج فارس را در توسعه علم و فناوری و نخبه پروری چگونه تفسیر میکنید.
نخبگان در چرخه تولید علم و دانش نقش مؤثر بر عهده دارند و باید از توان نخبگان در بخش های مختلف کشور به خوبی استفاده شود. دانشگاه خلیج فارس با فراخوان های متعدد که در طول سال برگزار می کند، دانشجویان صاحب فکر، اندیشه و ابتکار را که طرح های نوینی در بخش های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارند شناسایی میکند و با برگزاری دوره ها و کارگاه های تخصصی به دانشجویان جهت عملی کردن ایده ها کمک می کند.
وظیفه دانشگاه خلیج فارس سرمایه گذاری برای تربیت و تعالی کسانی است که می خواهند جامعه را به پیشرفت برسانند. دانشگاه خلیج فارس با در اختیار قرار دادن امکانات لازم و کافی به نخبگان موجب ترقی و رشد نخبه می شود و نخبه نیز تلاش مضاعفی برای رسیدن به اهدافش در جهت رشد کشور انجام میدهد.
- شما از تسهیلات بنیاد (طرح مرحوم کاظمی آشتیانی: آیین نامه جذب هیات علمی) استفاده کردید. این تسهیلات چه پیشرفت هایی برای شما در رسیدن به اهدافتان داشت، و چه کمکی به شما کرد؟
پژوهانه اعضای هیات علمی جوان دانشگاه ها مبلغ ناچیزی است و امکان راه اندازی آزمایشگاه و شروع یک کار پژوهشی عظیم به تنهایی غیرممکن است. پژوهانه دریافتی از بنیاد بسیار راه گشا بود و من با تکیه بر این پژوهانه اقدام به راه اندازی یک آزمایشگاه کوچک کردم و هدف خود را بر تولید محصول فناورانه از ریزجلبکها قرار دادم. بدون دریافت این پژوهانه رسیدن به این هدف سالها به طول می انجامید.
- جایگاه بنیاد ملی نخبگان در کشور و خاصه در استان بوشهر به چه میزان بوده است؟بنیاد ملی نخبگان توانسته در حوزه جذب،شناسایی، توانمندسازی و شبکه سازی نخبگان، سرآمدان و مستعدین برتر به رسالت خود عمل کند؟
نقش بنیاد ملی نخبگان بهعنوان نهادی ملی در مرزشکنی و توسعه دانش در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته وتخصیص اعتبارات و تسهیلات بلاعوض به نخبگان موجب شده نخبگان جامعه به بنیاد نخبگان توجه ویژه ای دارند. بنیاد نخبگان در حوزه جذب و شناسایی و توانمند سازی نخبگان به خوبی عمل می کند اما به نظر اینجانب افزایش بودجه، امکانات آموزشی و آزمایشگاهی، افزایش وامهای بلاعوض و کمکهای تحصیلی میتواند به نخبگان بیشتری در جامعه برای رسیدن به اهدافشان کمک کند. حمایت بنیاد ملی نخبگان در راه اندازی شرکتهای دانش بنیان موجب پیشرفت علمی و اقتصادی کشور در سالهای اخیر شده است.
- رسالت بنیاد ملی نخبگان از نخبه بودن یک نعمت تعهدآور است نه یک مزیت توقعآور.به نظر شما نخبگان چه در سطح ملی و چه در سطح استان در مورد مسولیتهای اجتماعی در قبال جامعه پیرامونی چه نقشی را ایفا میکنند؟
استفاده از مزایای بنیاد ملی نخبگان تعهدی در نخبگان ایجاد میکند تا بر محیط پیرامون خود تاثیرگذار باشند و از امکانات در اختیار قرار گرفته برای رشد و پیشرفت کشور استفاده کنند.
- رسالت یک استاد دانشگاه در آموزش، تیم سازی دانشجویان و هدایت آنها به سمت استعدادهایشان چگونه تبیین میکنید.
استاد دانشگاه با مطالعه و شناخت مشکلات کشور و مسایل علمی روز دنیا و مورد نیاز کشور موضوعاتی را انتخاب میکند و آموزش هایی در این راستا به دانشجویان خود می دهد و با ایجاد انگیزه و اشتیاق در دانشجویان و ایجاد گروه های علمی و نشست های تخصصی دوره ای توان علمی و عملی دانشجویان را ارتقا میدهد. دانشجویان با توجه به علاقه و استعداد خود موضوعات مطرح شده توسط استاد را بررسی و انتخاب می کند و با کمک استاد در نهایت در موضوعی تخصصی که مورد نیاز کشور است به تبحر میرسد.
- اگر بخواهیم چند توصیه راهبردی که حاصل تجربیات شماست را در اختیار دانش آموزان، دانشجویان و مستعدین برتر قرار دهیم چه نکاتی را پیشنهاد می کنید.
به مسایل و مشکلات کشور با دید علمی و یافتن راهکارهای علمی و عملی نگاه شود.
هر موضوعی که به نظر جذاب است را پیگیری و تحقیق کنند و با فرد با تجربه در ان زمینه صحبت کنند
تفکر خود را تغییر دهند و تصور اینکه مدرکی دانشگاهی بگیرند و در ارگانهای دولتی استخدام شوند را از ذهن خارج کنند و به دنبال تولید محصول فناورانه و تاسیس شرکت دانش بنیان باشند.